Hold formen i sommerferien

Motion i ferien? Hvad med at leje en kano?

Motion i ferien? Hvad med at leje en kano?

De fleste kender det sikkert. Ferietid er ofte lig med stilstand når det gælder træning, vægttab og den slags kedelige ting. Når vi slapper af på ferie, er der jo en øget tilbøjelighed til, at der skal hygges – og hygge er ofte lig med god mad, alkohol, is og slik.

Men det behøver nu ikke gå helt i stå. Hvis du drager i sommerhus, på camping eller sydpå på charter kan du stadig sørge for at holde din krop i gang, hvis du vel og mærke er forberedt på det. For det er en rigtig god ide, at tænke træningen ind i ferien. Gør du ikke det, og falder hen i solsengen i ugevis, risikerer du nemlig at din forbrænding bliver ringere, din kondition kan også påvirkes negativt, og endelig er der rigtig stor risiko for vægtøgning.

Derfor får du her 6 gode ideer, så du får trænet i ferien, selvom der også skal være tid til afslapning.

1: Husk løbeskoene og træningstøjet – Det kan godt være, at du har planlagt en uge på den lade side. Men tag nu alligevel og pak løbeskoene, pulsuret og træningstøjet. Eller vandreskoene for den sags skyld. Hvis du til daglig dyrker cykling, kan du også med fordel tage løbeskoene med. De er nemmere at pakke end cyklen, og kan hjælpe med at konditionen oppe.

2: Prøv noget nyt – Har du altid gerne villet prøve tennis, at sejle kajak, mountainbike eller hvad det nu måtte være? Så er en ferie en rigtig god anledning til at prøve noget nyt. Undersøg mulighederne for aktiv ferie i dit område. Men pas på: Det kan jo være at det bliver en ny vane.

3: Planlæg motion tidligt om morgenen – Eller sent aften. Især hvis der er varmt, kan en hurtig løbetur eller gåtur om morgenen eller aftenen være lige det der skal til. Så er der ofte heller ikke så varmt.

4: Brug fødderne til transport – Motion kan jo også sagtens være en gåtur. Så kan hele familien sagtens være med, og du får stadig forbrændt noget energi.

5: Træn kort, men effektivt – Er du på ferie med hele familien, har du måske ikke lyst, til at bruge timevis på træning. Så kan du nøjes med en kort effektiv omgang træning. Start med let opvarmning, og tag så et par spurter.

6: Træn med resten af familien, på deres præmisser – Vil du gerne løbe, så kan de yngste måske være med på cyklen. Har du også helt små børn, kan de med fordel puttes i en babyjogger.

Det sker med din krop når du holder ferie

Hvis du holder ferie i længere tid, uden at være aktiv, har det effekt på din krop. Dit stofskifte påvirkes ret hurtigt, og din forbrænding falder. Der skal dog heldigvis ikke meget motion til, før du er oppe i niveau igen.

Konditionen kan også påvirkes. Det går dog ikke så hurtigt, og en enkelt uge kan du godt overleve, uden at det har en stor effekt på din kondition. Desværre er det jo også sådan den anden vej: At forbedre konditionen tager også tid.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *