Beregn dit BMI

BMI står for Body Mass Index. Oversat til dansk: kropsmasse indeks. Det er et tal, der giver et fingerpeg om, hvordan ens kropsvægt er i forhold til højden. Beregn dit BMI her

For normale raske voksne vil et BMI på mellem 18 og 25 være sundt. Er BMI under 18 er man undervægtigt, og over 25 er overvægt. Er BMI på over 30, er man svært overvægtig. I beregneren herunder kan du let selv finde dit BMI.

Du behøver naturligvis ikke denne beregner – Du kan også selv beregne dit BMI med bmi formel:

BMI = Vægt / Højde * Højde (højden skal indsættes i hele meter. Eksempel: BMI = 80 / 1,8 * 1,8

BMI beregning for sportstrænede

Dyrker du motion, kan du nødvendigvis ikke regne med den almindelige BMI-formel. Den tager nemlig ikke højde for muskelmasse. Derfor kan du sagtens være i super form, med en lav fedtprocent, og samtidig have et for højt BMI. Derfor skal du tage tallene med et gran salt. Formålet med BMI er, at give en simpel formel, som kan give et hurtigt fingerpeg om sundhedstilstanden, og den er ikke særlig velegnet til sportsfolk.

BMI beregning for børn

Vil du beregne BMI for børn, kan du ikke bruge ovenstående formel. At udregne BMI for et barn er noget mere avanceret, da barnets alder også spiller ind. Du kan blandt andet finde en beregner for børn her.

Andre metoder

Udover BMI findes der andre metoder, som kan give et fingerpeg om din sundhedstilstand. Den nemmeste er nok den, der siger at din vægt som udgangspunkt skal være din højde i cm minus 100. Det vil sige: Er du 180 høj, skal din vægt være omkring 80 kg. Igen, dette er dog meget vejledende, og denne fremgangsmåde tager ikke højde for, om du eksempelvis er veltrænet og lignende.

Sådan ændrer du dit BMI

Vil du ændre dit BMi – Så er der sådan set to måder at gøre det på: Du kan enten ændre din vægt, eller din højde. Da højden jo nok ligger rimelig fast for de fleste, er der kun vægten tilbage at ændre på. Der findes rigtig mange måder at ændre sin vægt, og her på siden kan du læse mere om forskellige slankekure.

Husk dog, at motion altid bør indgå i en slankekur. Det er simpelthen meget nemmere at tabe sig, hvis du samtidig dyrker motion, sammenlignet med en slankekur alene baseret på en kostændring. Motion behøver ikke nødvendigvis være, at løbe et maraton. Det kan sagtens blot være 10-15 minutters rask gang dagligt.

Hvad er dit BMI, og vil du gerne ændre det? Skriv gerne en kommentar herunder.

Comments (1)

  1. Allan D. Nielsen

    Svar

    Tak for beregningen!

    Jeg synes jeg læste at sundhedsstyrelsen er ved at sætte den sunde BMI op, men kan ikke finde linket nu 🙂

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *